Artrose in de nekwervels - Achterhoofdspijn kan verminderd worden door een serie van drie blokkades van de achterhoofdszenuw met een plaatselijke verdoving en een corticosteroid. Eventueel kan een definitieve blokkade overwogen worden met behulp van verhitting of bevriezing.

Aangezichtspijn: Het komt af en toe voor dat een hernia van de tussenwervelschijven tussen de nekwervels aanleiding geeft tot aangezichtspijn, meestal in combinatie met nekpijn.

Nekpijn : Een hernia van een tussenwervelschijf in de nek geeft meestal éérst klachten in de nek, met nadien ook uitstralende pijn naar de schouder en eventueel ook naar de arm, zelfs tot in de vingertoppen.

Onderstaande filmpjes laten U het voordeel zien van een operatieve behandeling, waarbij de zieke tussenwervelschijf wordt vervangen door een prothese, die de beweeglijkheid van een gezonde tussenwervelschijf zo veel mogelijk tracht na te bootsen.

Dit is de normale bewegingsvrijheid van de normale nekwervels.

Bij artrose van de tussenwervelschijf wordt deze laatste soms vervangen door een "kunstschijfje" dat twee wervels met elkaar verbindt. We noemen dit een cervicale artrodese (= letterlijk : vastzetten van gewrichten).
Dit geeft goede resultaten naar pijnbestrijding, doch kijk zelf hoe de schijf boven de "kunstschijf" extra hard moet bewegen om de nekwervels mobiel te houden.
Deze schijf zal dan ook sneller slijten, met het opschuiven van het probleem als gevolg.

Recent werd een echte prothese ontwikkeld, waarbij de bewegingen en de schokdempende functie van een normale gezonde tussenwervelschijf worden nagebootst.

Met deze prothese ter plaatse kan een normale beweeglijkheid van de nekwervels worden bekomen, zonder overbelasting van de naburige tussenwervelschijven dit keer.

Download de informatiebrochure
'Het plaatsen van een prothese voor de behandeling van een cervicale discus prothese'