trigeminusneuralgie-1 trigeminusneuralgie-2 trigeminusneuralgie-3

Bij trigeminusneuralgie is aan één zijde van het aangezicht of in de kaak een plek aanwezig die bij aanraken een gigantische pijnscheut veroorzaakt.

Bij patiënten die lijden aan de klassieke pijn (neuralgie) van de aangezichtszenuw (trigeminus zenuw) kan de allesbeheersende pijn bestreden worden met een hittebeschadiging door middel van hoogfrequente stroom de (zogenaamde Rf-laesie) in de zenuwknoop (het 'ganglion Gasseri').

Een coagulatie electrode wordt door navigatietechnieken ingebracht in het zenuwknooppunt van de trigeminus zenuw.

Deze blokkadetechniek moet pas worden uitgevoerd als is gebleken dat medicamenteuze therapie met behulp van carbamazepine (Tegretol) en eventueel andere middelen zoals baclofen (Lioresal) geen resultaat had. Sommige patiënten worden zelfs suïcidaal van de pijn. Het slagen van een dergelijk blok betekent dus een sterke verbetering van de kwaliteit van leven.

De behandeling van Trigeminusneuralgie start bij een correcte diagnose.
Wanneer deze wordt gesteld en juist is, kan de klacht steeds verholpen worden.

De behandeling bestaat uit twee pijlers.

Ten éérste is er de symptomatische behandeling. Dit wil zeggen dat we niets doen aan de oorzaak van de pijn, maar dat we wel trachten de pijn te onderdrukken. Dit kan met medicatie. Als dit niet lukt of niet verdragen wordt, stellen wij voor de zenuwknoop op te warmen zoals hieronder beschreven.

Ten tweede is er de oorzakelijke behandeling. Hierbij wordt de oorzaak van de pijn aangepakt. Het gaat om een bloedvat binnen in de schedel dat tegen de aangezichtszenuw drukt. De chirurg zal tussen het bloedvat en de zenuw een laagje Teflon leggen, waardoor de zenuw geïsoleerd geraakt en waardoor de pijn verdwijnt. Uiteindelijk gaat het hier om een operatie. We stellen deze ingreep dus enkel voor wanneer medicatie en opwarming van de zenuwknoop geen resultaat opleverden. Klik hier voor meer info + videobeelden over deze behandeling - microvasculaire decompressie.

Lees meer over de internationale richtlijnen inzake deze behandeling

Volgende tekst geeft meer informatie over trigeminus neuralgie.

Trigeminusneuralgie in beeld

De trigeminus pijn kan zich manifesteren in de drie gelaatszones afhankelijk van de aangetaste tak. De Trigeminus zenuw bevindt zich in de schedel. Een coagulatie electrode wordt door navigatietechnieken ingebracht in het zenuwknooppunt van de trigeminus. De Trigeminus zenuw met zijn drie vertakkingen ontspringt in de hersenstam. Hier zien we duidelijk waar de zenuwknoop van de trigeminus zenuw ligt, zijn drie aftakkingen naar alle delen van het gelaat en het bloedvat dat de zenuw irriteert en verantwoordelijk is voor de pijn. Vroeger werd bij Trigeminus neuralgie, gewoon de zenuw zelf doorgesneden. Dit geeft echter atypische aangezichtspijn als resultaat. De neuro-chirurg maakt de trigeminus zenuw vrij van het omliggend bloedvat. Wanneer een tumor de oorzaak is van aangezichtspijn, is de behandeling operatief. De neuro-chirurg gebruikt hiervoor alle moderne operatietechnieken zoals neuronavigatie, electrostimulatie en een operatiemicroscoop. Om de Trigeminus zenuw te bereiken maakt de neuro-chirurg een kleine opening  achter het oor. Kleine opening achter het oor om de trigeminus zenuw te bereiken. Bij het einde van de ingreep, is er een kussentje gelegd tussen de trigeminus zenuw en het bloedvat. Hier ziet u in het rood een goedaardige tumor die tegen de trigeminuszenuw drukt, met aangezichtspijn als gevolg. Deze tumor kan perfect verwijderd worden door een neurochirurg. Een alternatieve behandeling voor Trigeminus neuralgie is de injectie van Glycerol in het kapsel van de zenuwknoop zelf. De trigeminus zenuw wordt geïrriteerd door een bloedvat in de kleine hersenen. De zenuw wordt opgeward. Nadien vormt er zich een klein warmte letsel.

Publicaties

Percutane techniek voor behandeling van trigeminusneuralgie preciezer en veiliger door EM-navigatietechnologie: een wereldprimeur

Samenvatting:
Niet-chirurgische behandeling van idiopathische trigeminusneuralgie (ITN) bestaat meestal uit radiofrequente laesie van het ganglion van Gasser. Deze procedure is succesvol maar staat of valt met de correcte benadering van het foramen ovale langs percutane weg. De techniek is in ons centrum geëvolueerd van fluoroscopische tot CT-geleide benadering. Sinds het bestaan van electromagnetische navigatie is de techniek nog preciezer en minder ingrijpend geworden. Het principe van navigatie met de naald (tip tracking) opent de weg naar andere toepassingen binnen het domein van de interventionele pijnbestrijding en de neurochirurgie.

Lees het volledige artikel

Over hetzelfde onderwerp is er ook een artikel verschenen in het vakblad MM-Medisch

Percutane techniek voor behandeling van trigeminus neuralgie wordt preciezer en veiliger door het gebruik van nieuwe elektromagnetische (em) navigatietechnologie

Samenvatting:
Trigeminus Neuralgie is een van de meest pijnlijke aandoeningen. Soms is de oorzaak te zoeken in demyeliniserende aandoeningen als Multipel Sclerose, soms kan de oorzaak niet worden achterhaald en spreekt men van idiopathische trigeminus neuralgie (ITN). Meestal kan deze aandoening behandeld worden met medicatie, de modernere anti-epileptica (gabapentine, lamotrygine.. ) hebben meestal een gunstig effect op de pijn zonder te veel neveneffecten te induceren.

Lees het volledige artikel

Voor alle praktische info en afspraken :

Algemeen ziekenhuis Nikolaas, Multidisciplinair pijncentrum
Moerlandstraat 1